دیپارتمنت زبان و ادبیات انگلیسی

تاریخچه مختصر

دیپارتمنت زبان انگلیسی در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) با استخدام ۳ استاد در چارچوب مؤسسه تحصیلات عالی فراه تأسیس شد. از زمان تأسیس تا سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۱)، این دیپارتمنت افتخار آموزش بیش از ۱۷۰ دانشجو در ۵ دوره را برای خدمت به نیازمندی‌های جامعه افغانستان دارد. و بیش از ۱۶۰ دانشجو در این دیپارتمنت تحت نظر ۶ استاد متخصص در هشت کلاس مختلف زبان و ادبیات انگلیسی آموزش می‌بینند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دیپارتمنت ارسال بیش از ۵ استاد B.A به کشورهای خارجی مانند چین و هند برای ادامه تحصیلات M.A زبان انگلیسی است تا کیفیت تدریس و دانش مربوط به ادبیات انگلیسی را پس از بازگشت خود بهبود بخشند. شایان ذکر است که استادان دیپارتمنت انگلیسی علاوه بر ایفای نقش فعال در تدریس، در کمیته‌های مختلف دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها نیز نقش حیاتی ایفا کرده و به تدریس مضامین انگلیسی در سایر دیپارتمنت‌ها و دانشکده‌ها نیز مشغول هستند.

چشم‌انداز

چشم‌انداز دیپارتمنت این است که به دانشجویان کمک کند تا با تغییرات رادیکال در حوزه دانش همگام شوند. این دیپارتمنت یادگیری انسانی و توانایی پاسخگویی منطقی و تخیلی به ادبیات و زندگی را در بین دانشجویان ترویج می‌کند. از طریق پیشرفت مهارت‌های دانش و خلاقیت انسانی، این دیپارتمنت دانشجویان را برای تبدیل شدن به تفکرکنندگان مستقل و روشنگر، حرفه‌ای و یادگیرندگان صاحب نظر فردا آماده می‌کند.

مأموریت

مأموریت دیپارتمنت الهام بخشیدن و ارج نهادن به زبان انگلیسی و ادبیات آن و پرورش استفاده مؤثر از آن در بیان خلاق و زندگی روزمره است. این دیپارتمنت تلاش می‌کند موفقیت دانشجویان را با ایجاد محیطی مناسب برای رشد فکری و شخصی تقویت کند و به حفظ و حمایت از آزادی آکادمیک و استقلال فکری بپردازد. این دیپارتمنت فضایی برای تحقیق انتقادی، توانایی نگاه به فراتر از محیط‌های محلی و بینش تحلیلی برای تعیین جایگاه و تعریف خود در محیط اجتماعی، فرهنگی و ایدئولوژیک وسیع‌تر فراهم می‌آورد. از طریق برنامه درسی گسترده خود، ما به توسعه جمعیتی تحصیل‌کرده و روشنگر که قابلیت قضاوت آگاهانه و شهروندی مسئولانه را دارند و جوانانی که دانش، مهارت‌ها و انطباق‌پذیری لازم برای مؤسسات عمومی و خصوصی را دارند، هدف‌گذاری می‌کنیم.

اهداف و مقاصد

دیپارتمنت زبان انگلیسی در تلاش است تا نیازهای متنوع دانشجویان خود را با ارائه فرصت‌هایی برای مطالعه گسترده، درک و لذت از آنچه می‌خوانند و ابراز خود به‌طور شفاهی و کتبی با سهولت، قدرت و وضوح تأمین کند. هدف ما این است که محیطی تحریک‌کننده برای دانشجویان فراهم کنیم تا مهارت‌های خود را در تمامی زمینه‌های زبان انگلیسی توسعه دهند.

 

اعضای کادر علمی

 

شمیره نوم تخلص ولد علمي رتبه تحصیلي رتبه د تقرر کال CV
1 فواد متین حبیب الله پوهنیار ماستر 1391 @mdo
2 جواد افغان عبدالاحد پوهنیار ماستر 1394 @fat
3 ابراهیم سلطانی حاجی سیداحمد پوهنیار ماستر 1394 @fat
4 محمدپیروز قادری عبدالجبار پوهنیار ماستر 1396 @fat
5 نصیراحمد بینام عبدالعزیز نوماندپوهنیار لیسانس 1400 @fat
6 وجیهه امیری علی احمد نوماندپوهنیار لیسانس 1401 @fat